Mai mult decât o industrie, designul e un mod de viață în Stockholm, iar la fiecare început de februarie, acest mod de viață e celebrat în cadrul celui mai important eveniment scandinav de profil. Stockholm Furniture & Light Fair, din cadrul Săptămânii de Design de la Stockholm, a avut loc anul acesta între 7 – 11 februarie, și a reunit peste 700 expozanți din toată Europa. Mai mult lemn, mai multe posibilități de reutilizare a mobilierului, întoarcerea la materiale naturale și simplificarea modului în care interacționăm cu obiectele sunt câteva dintre direcțiile pe care le-am identificat anul acesta.
Finlandezii de la Artek au lansat două colecții noi de piese ce completează portofoliul consacrat de ”Domestic Helpers”. Kiila e o serie de piese minimaliste, cu rol de organizare și depozitare, iar 124° sunt trei oglinzi de dimensiuni diferite, în forma unei cărți deschise, ambele colecții fiind realizate în colaborare cu norvegianul Daniel Rybakken.
În urmă cu peste 80 de ani, Aino și Alvar Aalto ridicau clădirea care avea să le servească drept cămin și birou de pe strada Riihitie, într-o suburbie a Helsinkiului – un cuib de idei care avea să schimbe istoria arhitecturii și designului modern. În aceeași casă se regăseau și ghivecele din ceramică Riihitie, create de Aino, care au fost introduse în portofoliul Artek începând de anul acesta.
Preocuparea lui Aino și Alvar Aalto pentru textile ca parte esențială din ce transformă o casă într-un cămin se reflectă într-o colaborare proaspătă inedită: Ronan și Erwan Bouroullec au creat, în premieră, o serie de textile pentru Artek, ilustrate cu patternuri desenate de mână și botezate ”Rivi”.
În tradiția cu care a obișnuit vizitatorii celor mai mari târguri de mobilier recente, Vitra continuă să expună concepte inovatoare de lucru – highlighturi sunt scaunul de birou Pacific, lansat anul trecut și realizat de Edward Barber & Jay Osgerby, după principiul ”full performance, quiet design”, și masa de birou CDS, semnată Antonio Citterio, ce îmbină cu succes look-ul industrial cu tehnologia actuală.
Din școlile olandeze din anii ’60 -’70, în portofoliul uneia dintre cele mai cunoscute companii scandinave producătoare de mobilier: HAY relansează, alături de Ahrend, iconicele Result Chair (1958) & Pyramid Collection (1959), semnate Friso Kramer & Wim Rietveld. Designul impregnat de nostalgie, robustețea și versatilitatea acestor piese sunt câteva dintre argumentele aduse de HAY vizavi de această relansare.
”Printre mormane de spumă de modelat, praf, carton, lemn și cești de cafea, iese la iveală, uneori, o piesă surprinzătoare” – povestește Cecile Manz, unul dintre cei mai influenți designeri danezi ai generației ei. Piesa la care se referă e Workshop Chair, lansată de Muuto, un nou scaun cu proporții delicate, realizat din lemn de pin de Oregon și furnir de esență tare, laminat.
E întotdeauna o încântare să descoperi detaliile standurilor celor de la String, iar cel de anul acesta nu face excepție– soluțiile delicate pentru depozitare cu care ne-au obișnuit suedezii cuprind o nouă serie de rafturi metalice create de Björn Dahlström și Anna von Schewen, precum și noi accesorii pentru sistemul String, pentru a-l face încă și mai flexibil și funcțional.
Danezii de la Gubi au lansat și ei o serie de noutăți la Stockholm, în același spirit sofisticat care îi caracterizează: colecția Beetle, semnată GamFratesi, înflorește într-o multitudine de opțiuni, scaunele fiind disponibile acum cu șezut din polipropilenă în 7 culori superbe. Elegantele Beetle capătă noi opțiuni și pentru bază: picioare din stejar natur, stejar afumat sau fag băițuit negru, sau bază stea rotativă, din aluminiu.
Și colecția de mese TS, semnată de același duo de succes GamFratesi, primește noi membri în colecție: TS Column Bar Table, Dining Table, Lounge Table și chiar și un birou – cu aceeași bază sculpturală și blat din sticlă fumurie/verde, sau din marmură albă/neagră.
”Piesele noastre au întotdeauna o estetică simplă și curată, pentru că vrem să fim siguri că ce luați acasă astăzi de la noi nu va fi înlocuit peste un an” – spun cei de la Menu, iar aceeași filosofie se aplică și noutăților lansate de curând și expuse și la Stockholm.
Canapeaua Tailor, creată de portughezul Rui Alves și inspirată de amintirile bunicului acestuia despre atelierul său de croitorie preferat este, poate, cea mai spectaculoasă piesă lansată anul acesta.
O altă canapea, Septembre, se remarcă prin echilibrul armonios între confort și o structură compactă: vine cu un șezut și spătar tapițate, moi, susținute de un cadru de lemn robust, care le îmbracă până la jumătate.
Cast Pendant e o altă noutate din portofoliul recent Menu, o lampă inspirată de greutățile tradiționale din plumb, folosite încă din Egiptul Antic de zidari și tâmplari, pentru a identifica direcția verticală.
Tom Dixon a lansat două noi corpuri de iluminat la Stockholm: varianta de perete a lămpii Void, disponibilă în finisajele reflectorizante devenite un trademark al portofoliului designerului britanic, și o piesă-statement, candelabrul placat cu alamă Plane, ale cărui elemente se pot roti pentru a crea numeroase configurații și jocuri de lumină.
Noutăți s-au văzut și în portofoliul suedezilor Offecct – cele mai multe priviri au fost îndreptate către scaunul Phoenix, semnat Luca Nichetto, o piesă realizată din aluminiu reciclat, cu componente ușor înlocuibile, aspect ce îi permite un ciclu de viață lung și ofertant.
Soluțiile avansate de fonoizolare sunt o parte esențială a portofoliului Offecct, iar anul acesta, suedezii au lansat seria Soundwave® Ceramic – niște panouri din fibră de poliester reciclată, imitând estetica plăcilor de ceramică.
Secto duc cu un pas mai departe tradiția lămpilor sculpturale, din lemn, și lansează prima lampă cu fixare în perete/plafon. E o noutate nu doar în catalogul finlandezilor, ci pentru această categorie de lămpi în sine, care se ferește să utilizeze lemnul ca material de bază.
După un deceniu de activitate, compania suedeză Wästberg face un pas ”înapoi” în istorie și lansează seria Holocene -- un sfeșnic și două lămpi cu ulei, din alamă . Discrete și elegante, aceste surse de iluminat ce nu au nevoie de electricitate au fost realizate în colaborare cu nume sonore în designul de azi: Ilse Crawford, David Chipperfield și Jasper Morrison.
În plus, compania suedeză a primit premiul Lighting of the year, acordat de revista Form, pentru lampa w171_alma, realizată de Tham & Videgård Arkitekter.
Citește și: Despre Târgul de la Stockholm sau prima mea experiență la un târg internațional de design interior.