Când amintim de design, nu am putea nicicând omite zona nordică a Europei. Făcând abstracție de granițele terioriale, scandinavii sunt un popor înzestrat în ceea ce privește conceperea designului de mobilier și sunt recunoscuți datorită stilului neasemuit și democratic. Designul scandinav reprezintă puntea de legătura dintre meșteșug și producție industrială.
Mariajul frumosului cu formele organice și funcționalitatea este unul dintre punctele forte ale designului nordic. Iar târgul de design din Stockholm o dovedește cel mai bine. Acest eveniment ajuns la 62 de ediții este cel mai important loc de întâlnire al companiilor ce produc mobilier și accesorii cu design scandinav, al designerilor, arhitecților, jurnaliștilor și bloggerilor pasionați. Marii producătorii își lansează noile piese, tinerii aspiranți prezintă prototipuri, iar vizitatorii își iau doza de design pur scandinav.
Cum în emisfera nordică iarna este lungă, iar soarele abia își face simtiță prezența, lumina artificială este prețuită și joacă un rol extrem de important în viața localnicilor. Zero este una dintre companiile ce profită în fiecare an de această nevoie a omului. Cu ocazia târgului, producătorul suedez de corpuri de iluminat a lansat șapte noi modele de lămpi suspendate și aplice.
Precum și numele lor indică, lămpile Silo sunt inspirate de forma silozurilor de cereale.
Thirty, Clark și Cap sunt cele trei modele de aplice/plafoniere.
Daikanyama este o lampă mobilă agățată de cabluri ce străbat plafonul în zig-zag.
Hatt chiar arată ca o pălărie și este realizată dintr-un material textil elastic.
Iar gigantica Jeahna poate atinge până la 5,5 metri în diametru.
În continuare îți vorbim despre un alt producător suedez de lămpi, Wästberg, care a semnat condica târgului. Designerii Claesson Koivisto Rune au adăugat o nouă lampă în portofoliul companiei. W131 este realizată din aluminiu reciclat și poate fi comandată în 8 culori.
Poate lampa produsă de Wästberg cu cea mai avansată tehnologie este modelul de podea W126 realizat de Claesson Koivisto Rune. Oferă atât lumină directă cât și indirectă și funcționează cu LED-uri poziționate pe ambele părți ale discului subțire și circular. O altă nouă creație, de această dată semnată Jonas Lindvall, este lampa W124t. Produsă în 3 finisaje, cupru, alamă sau oțel lăcuit, frumusețea lămpii se regăsește tocmai în simplitatea debordantă.
În colaborare cu studioul nipon Nendo a rezultat sistemul de lămpi W132, ce este compus dintr-o paletă de abajururi, baze și suporturi de susținere. Astfel, se pot crea numeroare configurații prin simpla adăugare și rearanjare a componentelor.
Și cei de la Secto au lansat o nouă lampă. Această spirală din lemn de mesteacăn se numește Aspiro 8000 și este creația designerului Seppo Koho.
Ne mutăm atenția către piesele de mobilier și dăm startul cu scaunul Bop de la Offecct realizat în colaborare cu biroul norvegian de design Knudsen Berg Hindenes. Gândit inițial pentru o sală de spectacole din Norvegia, Bop este un scaun comod și se integrează bine atât în spații publice cât și în biroul de acasă.
Un alt scaun lansat de Offecct este Cape al studioului de design mai sus amintit, Nendo. Acea carcasă din lemn curbat îți dă impresia că spătarul este acoperit de o pelerină.
Și compania daneză Mater a lansat un nou finisaj pentru scaunul Shell existent în colecție de anul trecut. Sezutul și spătarul sunt îmbrăcate în piele tăbăcită și lucrată manual în Jaipur, India.
La capitolul canapele, fotolii și pufuri, Offecct se situează pe primul loc în ceea ce privește numărul de piese lansate. Colecția Netframe semnată de duo-ul Cate & Nelson are la bază ideea de a crea o piesă de mobilier în al cărei proces de producție să se consumă cât mai puțin material dar să ofere un confort excelent.
Islands este un sistem modular de pufuri, banchete și măsuțe special conceput pentru zonele de așteptare de către designerul Jean-Marie Massaud.
Și italianul Luca Nichetto a creat bancheta Linea. Măsuțele conectează banchetele iar liniile de pe spătar dau aceea senzație de continuitate liniară.
Tot prin Offecct a fost lansat și micuțul puf Carry On. Designerul Mattias Stenberg s-a gândit cât de inconfortabilă este mutarea unui puf mai ales atunci când acesta nu are nici un colț de care poți să apuci. Și astfel a luat naștere portabilul Carry On.
Seria de canapele și fotolii Airberg îți dă impresia că acestea sunt gonflabile. Însă forma lor voluptoasă este dată de o umplutură specială, un material flexibil special conceput de Jean-Marie Massaud în colaborare cu Offect Lab.
Continuăm același capitol cu două noi produse ale brandului Swedese, fotoliile Norma și Kite. Primul este creat de Roger Persson și se încadrează perfect într-un birou directorial.
Cel de-al doilea chiar pare ușor ca un zmeu. Cu o structură suplă și niște linii simple, fotoliul Kite este creat de studio-ul de design Broberg & Ridderstråle.
Și cum orice încăpere are nevoie de cel puțin un corp de depozitare, fie el etajeră, comodă, noptieră sau dulap, cu ocazia târgului, compania suedeză String a adăugat trei finisaje noi la colecția de etajere String Pocket: cupru, raw (mdf și oțel) și frasin cu metal lăcuit alb.
Și cei de la Mater au prezentat în cadrul standului o comodă și un sistem modular de rafturi ce pot fi folosite și pe post de măsuțe de cafea sau noptieră.
“Sense of Space” este tema noii colecții de la Asplund ce subliniază proporțiile mobilierului și relația cu spațiile pe care le ocupă. Frame este un cabinet minimal, din MDF, metal și multă sticlă și mânere îmbrăcate în piele. Amintește de dulapurile vechi regăsite în cabinetele medicale.
File este o unitate mică pe rotile ascunse pe care o poți folosi ca noptieră sau în care poți depozita cărți, reviste sau documente.
Tot prin Asplund a fost lansat și Tati, un nou birou special conceput pentru a încăpea într-un dormitor, o cameră de hotel sau în spațiul tău de lucru de acasă.
Comodele din colecția Kilt sunt acum disponibile pe încă două culori: un verde pastelat și o nuanță elegantă de gri.
De asemenea, compania a mai lansat câteva modele de covoare sau noi culori pentru cele deja existente în portofoliu.
Accesoriile sunt acele detalii ce dau viață locuinței. Unele sunt chiar indispensabile. Un exemplu bun ar putea fi oglinzile Me de la Asplund create de Mathias Hahn. Disponibile pe mai multe nuanțe pastelate, acestea pot fi cu suport înalt de podea, montate pe blatul unei mese sau pe perete în baie. Un alt accesoriu Asplund este noul suport de lumânări Swoon creat de Marcel Siegel. Reflectorul accentuează și mai mult acea magie a flăcării.
Și cuierul este un obiect de care nu te prea poți lipsi. Swedese în colaborare cu Nendo a lansat metalicul Ski. Parcă te îmbie să dai o fugă până pe pârtie.
Ghidat de convingerea că unele produse pot îmbunătăți calitatea vieții noastre prin frumusețea lor practică, crezul comunității suedeze de design numit “Vackrare Vardagsvara” (“Mai multe obiecte frumoase pentru viața de zi cu zi”) va deveni tot mai valabil și asta atâta timp cât cererea pentru soluții relevante de design este din ce în ce mai imperativă.