Cu mai bine de 50 de ani în urmă, Charles Eames reușea să pună în practică o idee care îl tot bântuia, de ceva timp: de a produce, în premieră, o carcasă de scaun din placaj tridimensional curbat, care să urmărească atent formele corpului uman, eliminând astfel nevoia de umplutură moale îmbrăcată în tapițerie. Drumul de la idee și până la scaunele confortabile cu forme organice răspândite, astăzi, în toată lumea, a fost presărat cu întrebări simple și soluții deopotrivă necesare și excentrice.
În căutărea acestei metode revoluționare de modelare tridimensională a lemnului pentru a produce − de la scaune low-cost, la mobilier și jucării pentru copii, sculpturi, piese pentru avioane, ba chiar și atele − Charles și soția sa, Ray Eames, erau de neoprit. Astfel că la începutul anilor ’40, într-o perioadă de acomodare cu L.A.-ul, cuplul de designeri americani își transforma camera de musafiri a apartamentului în care se mutaseră într-o mică încăpere de lucru. Treptat, schițele și dispozitivele pe care le aveau la îndemână începeau să se extindă și să ceară tot mai mult spațiu, din dormitor și până în bucătărie, iar în scurt timp, întregul apartament avea să se transforme într-un adevărat atelier.
Kazaam! a apărut după numeroase încercări eșuate de aplicare a presiunii asupra placajului, fără a-l rupe − o mașinărie exclusiv home-made pentru modelarea lemnului, botezată astfel din pricina zgomotului pe care îl imprima în podeaua din bucătărie. Noul device, un soi de cuptor de întărire făcut dintr-o matriță de ipsos prinsă cu balamale și țintuită cu șuruburi, le permitea să creeze un ”sandviș” din mai multe straturi de furnir. Acesta era presat de o membrană, umflată, la rândul ei, cu ajutorul unei pompe de bicicletă, pentru a crea forma tridimensională dorită.
Apartamentul cuplului de designeri din L.A. nu prevedea, însă, suficientă electricitate pentru a ține în funcțiune mașinăria Kazaam!. Însă vorbim despre o mostră de geniu Eames, și atunci vorbim și despre o mostră de nebunie specifică Eames: pentru a rezolva situația, Charles s-a cățărat pe un stâlp de electricitate din vecinătate, cărând cu el un cablu izolat, pentru a-l încărca cu suficient curent care să pornească ”sinapsele” invenției de acasă.
Descoperă colecția de scaune Plywood, din placaj de lemn curbat, semnată Charles și Ray Eames!
Deznodământul fericit al anecdotei merge mai departe de celebrul grup de scaune Plywood, creat în 1941 cu ajutorul mașinăriei: Charles Eames a supraviețuit încă mulți ani de zile apoi, împrospătând o mulțime de domenii – de la arhitectură modernă la design de mobilier, design grafic, film și pictură, cu ideile sale noi.
Metodele folosite în ziua de azi pentru curbarea placajului de lemn în forme tridimensionale sunt în mare parte identice cu cele gândite de Charles și Ray Eames în urmă cu mai bine de 50 de ani.