Timp de două după-amieze în prag de vară, în cadrul celei mai frumoase săptămâni din an, ne-am mutat cu echipa la Hanul Gabroveni superb restaurat, unde am vorbit despre design de obiect din perspective de marketing și educație.
Sâmbătă, 23 mai, ne-au acceptat invitația la dialog câțiva dintre cei mai în forță tineri designeri români ai momentului. Cristina Bulat, Ruxi Sacalis, Dragoș Motica și Robert Savu, adică Ubikubi, Codrin Stănciulescu și Mira Ene , din spatele 201 Design Studio, au semnat cu toții piese și accesorii expuse într-o zonă de design de obiect impresionantă, anul acesta, și curatată de managerul Intro, Mihai Gurei.
Creațiile lor sunt semne ale unei evoluții frumoase ale designului de produs autohton, iar întrebarea care a dat start dialogului a sunat așa: ce strategii de marketing ar trebui să aibă în vedere acești tineri designeri pentru a conecta obiectul de design cu potențialul client, fie că vorbim de piața locală sau cea internațională?
Un public frumos, format deopotrivă din arhitecți, designeri de interior și de obiect, jurnaliști și design-afficionados a ridicat probleme interesante: mediul online potențează importanța poveștii din spatele obiectului, latura emoțională care o completează pe cea funcțională, iar social media rămâne principalul mediu de promovare; tinerii designeri nu trebuie să se ascundă în spatele unor branduri, ci să vorbească cu pasiune și încredere despre ei ori de câte ori au ocazia; colaborarea este benefică și esențială în 2015: designerii trebuie să găsească oamenii potriviți din zone de PR și marketing, design grafic, experți social media, etc., pentru a construi un brand coerent și atrăgător.
În același timp, participarea la târguri și expoziții internaționale, ca Salonul de Mobilă de la Milano, cel mai important târg de gen de pe harta Europei, e extrem de benefică: funcționează ca un soi de validare, grăbind mersul firesc al lucrurilor și pe piața locală. Prezența lor acolo e un semn de aliniere la tendințele internaționale și o promovare extrem de bună pentru eticheta Made in Ro.
Duminică, în ultima zi de Romanian Design Week, ne-am propus să găsim câteva punți comune între școlile noastre de arte și design și cele mai prestigioase școli europene. Ne-au ajutat, într-o discuție moderată de Mihnea Ghilduș, Marius Marcu Lăpădat, decan al Facultății de Arhitectură de Interior – UAUIM, Dinu Dumbrăvicean, director al departamentului de Design de la UNArte, Anca Fetcu, designer de produs, și Agnieszka Tomalczyk, profesor de design la Universitatea de Artă din Poznan.
E o tendință comună, aceea de a visa la sistemul educațional din vest, la atelierele super-echipate însoțite de tehnicieni care îți stau la dispoziție și te învață să folosești unelte, la o curicula flexibilă și la un stil de gândire cât mai outside the box. Invitații noștri au argumentat, însă, câteva beneficii specifice facultăților noastre de arte și design: pe lângă costurile reduse, dezvoltarea abilităților manuale, de pildă – desenul de mână care se practică tot mai puțin în facultățile de design din vest, și care poate deveni un instrument foarte util.
Dacă am trage o concluzie, ar fi aceea că meseria de designer devine tot mai importantă în societate. Din ce în ce mai multe companii multinaționale angajează Design Chief Officers. Vorbim mai puțin, astăzi, despre obiect, și mai mult despre relevanța designului în societate. E un domeniu ce necesită tot mai pregnant o abordare orizontală, care să integreze contextul socio-economic în care ne aflăm.
Până la anul, când vom continua discuția cu noi subiecte interesante, și care ne vor ajuta să înțelegem mai bine unde ne poziționăm, ca industrie, le mulțumim tuturor invitaților și participanților la Intro Afternoon Talks, și felicitări The Institute, pentru o ediție Romanian Design Week care ne-a lăsat mai motivați și optimiști!