Designul scandinav se bucură de o mare apreciere în ultimele decenii, în special când vine vorba de mobilier și obiectele decorative. Liniile minimaliste, materialele naturale și nuanțele luminoase au marcat interioarele apartamentelor cele mai elegante.
De câțiva ani observăm și revenirea interesului pentru creațiile designerilor danezi de la mijlocul secolului trecut, perioadă în care acestea au devenit cunoscute în întreaga lume. Hans Wegner este unul dintre cele mai importante nume ale acelei generații, iar piesele sale sunt preferatele mele datorită îmbinării măiestre între liniile sculpturale de inspirație organică și funcționalitatea intuitivă.
Hans J. Wegner, fiul unui pantofar, și-a început cariera ca ucenic în atelierul unui ebenist. Acolo a avut posibilitatea să interacționeze cu esențe de lemn prețioase și să stăpânească tehnici de îmbinare precum cele cu cep și crestătură. Mai târziu a absolvit Școala daneză de arte și meșteșuguri și ceea ce urma să devină ulterior Școala Daneză de Design.
A lucrat apoi pentru un alt maestru danez, Arne Jacobsen, desenând singur întregul mobilier pentru Primăria din Aarhus. Ulterior și-a deschis propriul birou de design și a început colaborarea cu companii daneze precum PP Mobler, Fritz Hansen sau Carl Hansen & Søn.
În total a creat peste 500 de modele, cu predilecție scaune, în special din lemn masiv îmbinat cu metal sau împletituri din trestie. Piesele sale sunt exemple de măiestrie meșteșugărească și necesită multă îndemânare. Cea mai faimoasă creație a sa este Wishbone Chair, desenat în 1950 pentru Carl Hansen & Søn și inspirat de portretul unor negustori danezi așezați în scaune tradiționale chinezești Ming.
Wishbone este ultimul model din acea serie și reprezintă un soi de descărnare a designului inițial, o esențializare a principiilor de bază de rezistență a lemnului. Alura filiformă este marcată de îmbinarea dintre picioarele din spate ce urcă și formează elementele laterale ale spătarului și partea de sus a spătarului, o singură piesă de lemn curbat. Numele scaunului vine de la piesa din lemn în formă de iadeș ce leagă spătarul de șezut.
Un alt model pe care îl iubesc este fotoliul Flag Halyard, lansat tot în 1950 și inspirat de o plimbare pe plajă și o groapă săpată în nisip. Structura este simplă, aproape rudimentară: un schelet din sârmă groasă de oțel, împletitură din funii și o blană de oaie. Un obiect minimalist perfect pentru terasa unei case de vacanță.
Într-un registru stilistic diferit aș mai menționa Papa Bear Chair, un fotoliu tapițat cu forme generoase ce pur și simplu te ia în brațe. Obiectul este realizat exclusiv din materiale naturale precum lemnul masiv, fibră de bumbac și palmier și păr de cal. Tapițeria din lână este croită astfel încât să lase să se vadă un detaliu de lemn masiv în dreptul locului în care ne așezăm palmele. Spătarul este matlasat pe interior și decorat cu nasturi îmbrăcați în același material.
Majoritatea creațiilor lui Hans Wegner sunt în afara unui buget obișnuit, dar le puteți admira în multe muzee de design din întreaga lume, precum cel din Copenhaga.
COMANDĂ ONLINE