s
Proiecte
Sensiderma, un cabinet medical amenajat de FOR

Spuneți-ne câteva cuvinte despre biroul vostru de arhitectură, cum a luat naștere?

Ne spunem F O R de la începutul lui 2010, dar lucrăm împreună încă din studenţie. Majoritatea proiectelor de atunci erau diverse concursuri de arhitectură sau proiecte pe care le făceam din proprie iniţiativă pentru diverse cauze în care credeam. Am simţit nevoia să purtăm un nume în momentul în care stilul nostru de muncă a început să prindă un contur mai clar, iar munca la concursuri a început să dea rezultate. În continuare lucrăm în cea mai mare parte a timpului la astfel de proiecte, proiectele reale fiind încă destul de rare şi mici.

De ce "FOR"?

F O R este pentru noi un memento – ne aduce aminte despre ceea ce ne dorim şi încercăm să fim prin ceea ce facem: un spaţiu de continuă dezbatere, pentru şi în folosul cauzelor în care credem.

Va preocupă arhitectura vernaculară? Care sunt influențele voastre stilistice? 

Ne interesează arhitectura vernaculară ca proces, ca reper identitar şi ca inserţie în context. Ne informăm proiectele cu astfel de parametrii de câte ori avem ocazia şi face sens.

În mod cert am fost puternic influenţaţi de colaborarea cu BIG (Bjarke Ingels Group) de acum 3 ani, dar pe măsură ce evoluăm devenim tot mai sensibili la surse mai fluide de inspiraţie, la informaţie – înainte ca acesteia să i se atribuie un anumit contur.


Către ce gen de proiecte înclinați mai mult? Arhitectură, amenajări de interior, altele?

Lucrăm cu mare drag la o serie de proiecte participative care nu se încadrează neapărat într-o categorie uzuală, construibilă a arhitecturii. Amenajările de interior şi locuinţele la care lucrăm în paralel sunt proiecte care ne readuc cu picioarele pe pământ – ne echilibrează.

Vorbește-ne un pic despre proiectul Sensiderma, a cărei amenajare interioară s-a conturat și cu ajutorul produselor de la Intro.

Proiectul propune o amenajare aerisită, care servește drept fundal pentru activitățile unui cabinet medical specializat pe dermatologie și estetica medicală – de aici provine combinația dintre alb imaculat și obiectele de mobilier cu design sofisticat, în culori pastelate.

În afara funcțiunii sale, amenajarea își propune să medieze contextul complex al spațiului pe care îl ocupă. Deși face parte dintr-o clădire proiectată de Laszlo Szekely în 1911, spațiul a suferit o serie de modificări de-a lungul anilor – modificări care au dus la pierderea aproape integrală a autenticității sale. Proporțiile încăperilor, grosimea pereților și structura de rezistență sunt singurele elemente ce mai vorbesc despre trecutul acestui loc. Astfel, toate operațiile exercitate în cadrul proiectului au încercat fie să sublinieze aceste elemente, fie să se camufleze discret în imaginea de ansamblu – prin jocuri simple de mat /lucios, alb/gri /colorat, sau suprafețe-oglindă. Un exemplu de piese camuflate sunt tâmplariile din fațada principală – piese masive din lemn de stejar, vopsite în maro închis în momentul achiziționării spațiului de către beneficiar, elemente straine clădirii.

Decorația fațadelor și a interiorului casei de scară prezintă ca temă comună un joc de pozitiv/negativ exprimat prin caree, brâuri și benzi de table de șah. Acestora li se alătură o serie de alte motive geometrice, cu referire continuă la pătrat. Această temă a formelor curate, geometrice a fost preluată în cadrul amenajării devenind referință pentru planurile tavanelor, dimensionarea pieselor ceramice, jocul oglinzilor, “fațadele” pieselor de mobilier și selectarea pieselor de design complementare: scaunele Eames Plastic, fotoliile Soft Shell, lămpile Unfold și măsuțele Tray.

Aveți un proiect de suflet? Care ar fi povestea din spatele acestuia?

Nu prea facem proiecte care să nu ajungă până la final să fie de suflet. Ne implicăm mult, uneori mult prea mult, în toate proiectele la care lucrăm.

Care sunt proiectele voastre de viitor?

Pentru viitor avem mereu acelaşi proiect: să reuşim să ne păstrăm entuziasmul, să rămânem conectaţi la contemporaneitate şi să producem spaţii (fie că sunt construite sau nu) care aduc bucurie atât în mediul profesional cât şi în cel al experienţelor directe.

Premiu: A_TA 2012 Mențiune - secțiunea Amenajare de interior pentru proiectul SENSIDERMA

Răspunsuri: Oana Simionescu

Fotografii: Attila Wenczel, Alexandru Cozma

Website F O R

 

  • Eli Țara
  • FORproiecte
mobile