Există un birou în București unde fiecare angajat e rege și-n jurul lui se țese, timp de opt ore, în fiecare zi, o poveste cu iz scandinav. Vorbim de sediul companiei King, unul dintre cei mai mari dezvoltatori de jocuri casual din lume, ce ridică la standarde noi trendul birourilor creative din România.
Odată cu succesul jocurilor lansate de studioul cu origini suedeze, dintre care celebrul Candy Crush Saga, a apărut anul acesta nevoia de recrutare a noi profesionişti. Strategia de extindere a echipei locale cerea, între altele, un sediu mai generos, pe care cei de la King l-au găsit în Opera Center, într-un open space de aproximativ 1700 mp gândit pentru 130 de oameni. Iar în procesul de reinventare a companiei și amenajare a noului sediu au angrenat-o pe arhitecta Ana-Maria Voinescu.
Ana și-a dorit aici un spațiu care să îi inspire pe angajați și să le ofere libertate de creație, un mediu în care aceștia să lucreze relaxați, fără să aibă sentimentul că sunt la birou. Inspirată de jocurile din portofoliul companiei, arhitecta și-a imaginat noul sediu ca pe un ”regat” nordic însuflețit de elemente naturale ( copaci, norișori, pietriș alb sau stânci în miniatură), în ton cu specificul companiei responsabile pentru divertismentul a milioane de oameni. ”Amenajarea a fost gândită să fie cât mai flexibilă cu putință. Astfel încât dacă ulterior numărul angajaților se modifică, să poată apărea schimbări în configurația spațiului, fără să afecteze imaginea de ansamblu și întreg conceptul”, spune Ana.
Unitatea și coerența stilistică sunt elementele ce diferențiază sediul King de alte birouri amenajate creativ din capitală. ”Întreg spațiul este gândit ca un ansamblu. Multe companii aleg să trateze diferit doar anumite zone din birou, iar spațiul efectiv de lucru pentru angajat ajunge să fie același loc lipsit de personalitate, cu veșnicul tavan casetat și mochetă albastră/gri/etc.”, explică Ana. Iar suflul nordic și ludic de care dispune amenajarea King se simte cu adevărat la nivelul întregului spațiu.
La intrare, logoul companiei e suspendat deasupra unor stânci lângă recepția din corian alb, modelată în unghiuri, elemente ce trimit cu gândul către peisajul nordic înzăpezit.
De aici, spațiul e împărțit în diferite zone de lucru/relaxare, care comunică fluid între ele. În zona de birouri, structurată pe echipe: artiști, QA, programatori, manageri, etc., au fost intercalate săli de ședință, niște construcții independente de lemn pe structură metalică ce funcționează aidoma unor ”case din regat”. Lateralele acestor săli au fost vopsite în negru pentru schițe/desene, și au fost botezate ulterior de angajați după specificul fiecăreia: King’s landing, The Batcave, Meating Room, We Need To Talk, Shadow Realm, Love Nest, etc.
Pentru a evita monotonia open space-ului, dar și pentru a întâmpina nevoia unor discuții private/phone-calluri, Ana a inserat aici și patru căsuțe din lemn colorate, căptușite cu fetru.
King este o companie ce pune mare preț pe bunăstarea angajaților săi, iar pe lângă birouri și săli de ședință, în spațiu au fost gândite și zone de relaxare și citit, populate de aceleași elemente inspirate de natură (trunchiuri de mesteacăn, nori din vatelină, alveole cu pietre albe în care stau copăcei modelați). Dacă în zonele de lucru a fost folosit în mare parte mobilier custom-made, în aceste spații informale arhitecta și-a dorit să introducă și câteva piese semnate de designeri cunoscuți.
”Am ales să merg în mare pe designeri nordici, care reușesc să facă un mix perfect între designul arhitectural cu linii simple și elemente calde, care îi conferă obiectului unicitate. Sunt piese care îți dau un sentiment de „cozyness”. Cred că asta e și partea interesantă a designului nordic, creează obiecte cu care poți relaționa, nu bibelouri pe care să le așezi frumos într-un colț”, explică Ana.
În locul mobilierului tip office, cu linii foarte simple, Ana a ales o soluție elegantă, atipică, ce duce cu gândul mai degrabă la un colț de casă − un fel de living în mijlocul biroului. Astfel se integrează de minune în zona de citit canapeaua Bjørn de la Hay, cu designul său simplu și formele voluptoase, și fotoliile About a Lounge, cea mai versatilă și complexă gamă a brandului Hay.
În zona de relaxare, între bean bags în formă de vulpi și balene înșirate pe pardoseala din lemn, sunt inserate măsuțele Tablo, de la Normann Copenhagen, cu al lor design minimalist, fără detalii redundante.
În fața atriumului acoperit de o draperie de catifea roșie sunt poziționate măsuțele Pion, de la Sancal, ce întrerup linia nordică, însă introduc un element de joc în ansamblu.
Spațiul este completat de o bucătărie generoasă concepută ca un restaurant/bar, dar și ca zonă de jocuri – aici există o masă de ping pong și una de fusball – și ca spațiu de ședință cu toți angajații.
În prezent, în fiecare săptămână, aproximativ douăzeci de persoane se așază în scaunul de intervievat, la studio King. Motivele pentru care compania cu origini suedeze este atât de atrăgătoare în rândul candidaților se înscriu pe o listă lungă: oportunitățile de carieră, mediul de lucru flexibil, atmosfera prietenoasă și, la fel de important, un spațiu de lucru ce întruchipează cu desăvârșire viziunea inovatoare a companiei.
Foto: Cosmin Dragomir