În plimbare prin centrul Bucureștiului, cu direcția Grădina Icoanei, trebuie făcut un popas la intersecția străzilor Pitar Moș cu Arthur Verona. Acolo se află o frumoasă casă, un monument arhitectural prețios. „În această casă a locuit arhitectul român Ion Mincu (1852-1912)”, fondatorul curentului de arhitectură națională, al modernității și invățământului superior în domeniu.
Casa a fost construită de Gaetano Burelli între anii 1863-1877, iar când Ion Mincu a cumpărat-o în 1890, a reușit să își lase asupra ei amprenta unică. A reamenajat interioarele, a refăcut fațadele, a supraetajat o parte a casei și a redecorat toate camerele „în stilul atât de iubit de dânsul”.
După moartea arhitectului și în urma apariției chiriașilor, clădirea a început să se deprecieze. Și cum toate se leagă, mai devreme sau mai târziu, membrii Ordinului Arhitecților din România, în căutarea unui nou sediu de lucru, s-au instalat în remarcabilul imobil nu doar în ideea de a avea un spațiu de lucru, dar au privit acest demers ca pe o provocare de a revitaliza clădirea. „Valorificarea acestui spaţiu memorial cu o puternică amprentă arhitecturală şi culturală a presupus nu doar un efort financiar considerabil, ci şi o chestiune de mândrie profesională”, spune Ștefan Sturdza, vicepreședinte OAR.
Lucrările au scos la iveală pereți cu lambriuri și plafoane pictate în ulei cu elemente florale și linii de contur, dulapuri încastrate, vitralii și sobe fabuloase. Mobilierul a fost ales cu mult bun gust, iar printre piesele care au completat amenajarea interioară se află subtilele scaune metalice Fronzoni, create în 1964 și produse de Cappellini, fotolii Eames Aluminium și lămpi sferice Selene de la Classicon. În două dintre spațiile ample de la parter, plafonul este luminat de Light Rings, niște candelabre spectaculoase din alamă patinată create de designerul Massimo Castagna. Majoritatea încăperilor de la parter găzduiesc expoziții temporare, conferințe și evenimente culturale și pot fi vizitate de către publicul larg.
Ieșind dintr-un corp al clădirii și pășind în altul, scara din lemn masiv te conduce către spațiul fermecător al mansardei: aici, lumina naturală ce pătrunde prin ferestrele largi ale acoperișului se strecoară prin mici fascicule între pereții văruiți alb, scările interioare cu structuri silfide din fontă, o jardinieră cu plante cățărătoare, picturile murale pe șemineu, cărămida aparentă și structurile de rezistență din lemn.
Aici se lucrează de pe scaunele Eames Plastic PACC, versiunea contemporană a legendarului scaun Fiberglass, creat de Charles și Ray Eames.
Peste 40 de studenți, absolvenți, restauratori, urbaniști și arhitecți au participat la lucrările de restaurare, reabilitare și conservare ce au durat timp de opt ani. Frumoasa casă OAR a fost finalizată în 2012, odată cu marcarea centenarului de la moartea arhitectului Ion Mincu.
Proiectare, asistență: arh. Şerban Sturdza (vicepreședinte OAR) în colaborare cu echipa Prodid – arh. Alexandra Culescu, arh. Francina Mancas Palade, arh. Corina Stoianovici, arh. int. Mika Nilich
Restaurări: Faber Studio, Elena Martin, Maria Coltofean, Mariana Prună, Mirela Constantin,Tudor Crâșmăriuc, Cătălin Georgescu și voluntari
Mobilier nou, piatră, feronerie, sticlă: Intro, Paul Botescu, Edmond Gîrleanu, Dan Pleș, Dorin Pandrea, Victor Săraru și voluntari
Fotografii: Sebastian Oros